Skip to content

Gott som är nyttigt

Allt som är gott är inte nyttigt. Men samtidigt är inte allt som är nyttigt speciellt gott. Gillar man pizza kan det vara svårt att övertyga sig själv om att äta en råkostsallad istället. Men det finns massor av läckerheter som är nyttiga och smakar som riktiga delikatesser.

Frukt och bär

Får personer ogillar frukt och bär. Blåbär är fyllda av viktiga antioxidanter, mineraler och vitaminer. Apelsiner är rika på C-vitamin.

Det bästa av allt är att alla dessa frukter och bär gifter sig bra med varandra. Du behöver inte äta ett kilo blåbär för att vara nyttig och samtidigt bli mätt.

Ta dina favoritfrukter och blanda samman med lite mjölk för att skapa en hälsosam, utsökt smoothie. Mjölk är en superdryck som innehåller A-vitaminer och kalcium. Det är också en bra återhämtningskälla efter gympass eller löparrundan. VHos  Om man går in på Norrmejerier.se och läser om deras produkter ser man också att mjölk är en av de mest fullvärdiga livsmedlen som finns. Med fullvärdigt menar man att ett livsmedel innehåller alla essentiella aminosyror som vi behöver.

Spannmål

Här talar vi om kolhydrater. Man säger ofta att man ska utesluta nästan alla kolhydrater om man vill gå ned i vikt men äta kolhydrater om man är väldigt aktiv och behöver ha något i kroppen att förbränna. För oss som bara vardagsmotionerar så ska man inte äta mest av spannmålen, såsom pasta och bröd, men de kan helt klart få vara en del av middagen.

De bästa spannmålen att äta är av fullkorn. Det får magen att arbeta lite hårdare och lägger till extra fibrer i kosten. Sedan gör man också skillnad på spannmål och spannmål. En vanlig potatis är hälsosammare än pasta. Pastan innehåller färre näringsämnen samt som potatisen ger snabbare, bättre och längre mättnadskänsla.